Tekstgrootte
Wereldoriëntatie met Wetenswaardig
Wij zijn trots!
Wij zijn trots op de samenwerking met de Radboud universiteit. Als pilotschool voor de methode Wetenswaardig zijn we in het schooljaar 2022-2023 in de groepen 7 en 8 de methode gaan gebruiken. Dit met als doel om ons onderwijs nog verder te verbeteren. Vanaf het eerste moment zijn wij als leerkrachten maar belangrijker nog vooral de kinderen enthousiast.
Sinds schooljaar 2025-2026 zijn wij met de groepen 4 t/m 8 gestart met de definitieve methode.
We willen onze kinderen a.d.h.v. Wetenswaardig de volgende belangrijke onderdelen leren:
Bij wetenswaardig hadden we ook de ontwikkeling in ons leesonderwijs als doel. We werken aan leesbeleving, leesmotivatie en leesvaardigheid tijdens het vrij lezen aan het begin van de (mid)dag, binnen de methode Wetenswaardig en d.m.v. samenlees boeken. We lezen dan samen jeugdliteratuur gekoppeld aan de geschiedenis thema’s vanuit de methode. Hierbij werken we nauw samen met de bibliotheek.
De methode sluit goed aan bij ons eigen “Dukendonck instructie model”. Dit model is voor en door onze school ontwikkeld op basis van directe instructie.Het “Dukendonck instructie model” is goed toe te passen in de lessen Wetenswaardig.
https://www.mathematischinstituut.nl/wetenswaardig/
Wij zijn trots om te vermelden dat wij als pilotschool gaan werken met Wetensaardig Junior voor de groepen 1 t/m 3. Dit zal in schooljaar 2025-2026 vanaf de herfstvakantie gaan plaatsvinden.
Onze aanbeveling op de website van de methode Wetenswaardig:
“Wij ervaren de methode Wetenswaardig als een vakgeïntegreerde taalmethode waarbij het opdoen van vakkennis en taalvaardigheden centraal staat. We merken dat ook de kinderen er enthousiast over zijn; de lessen hebben een duidelijke structuur en zijn gebaseerd op de principes van directe instructie. Mede hierdoor is er een hoge betrokkenheid. Doordat er veel ruimte is voor de toepassing van opgedane kennis in betekenisvolle verwerkingsvormen, hebben onze leerlingen plezier in het leren. De hoge verwachtingen, duidelijke opbouw en betrokkenheid van kinderen zorgen ervoor dat zij in rap tempo en continu hun woordenschat en taalvaardigheden ontwikkelen. Een zeer prettige methode om mee te werken!”