Tekstgrootte
Rekenen heb je nodig om te kunnen functioneren in de maatschappij. Bij rekenen op de basisschool wordt de basis gelegd voor het analytisch denken in het vervolgonderwijs. Het vak rekenen is allang niet meer alleen rekenen met cijfertjes, maar ook een stuk begrijpend lezen en andere studievaardigheden.
Een essentieel doel van goed reken-wiskundeonderwijs is het ontwikkelen van functionele gecijferdheid voor alle kinderen, maar rekenen is meer dan dat. Het gaat ook om het kunnen toepassen van deze kennis in allerlei dagelijkse situaties. Denk hierbij aan het afrekenen van boodschappen, korting berekenen of een taart bakken.
Op de Dukendonck werken wij met de methode WIG5, en de voorlopen Rekenplein voor de kleuters.
Rekenonderwijs in groep 1-2
In de kleutergroep wordt de basis gelegd voor het verdere rekenen in de groepen 3 t/m 8. De kinderen komen in de kleutergroep in aanraking met allerlei rekenbegrippen die belangrijk zijn binnen het rekenonderwijs (groot-klein, veel-weinig, meer-minder). Ze leren cijfers kennen en hoeveelheden tellen. Hier is aandacht voor tijdens instructiemomenten en spelletjes in de kring, maar zeker ook tijdens de speel-werkles. Doordat de activiteiten binnen een thema aangeboden worden, krijgen ze betekenis voor de kinderen. Denk bijvoorbeeld aan het thema ‘supermarkt’ waarbij de kinderen prijskaartjes maken, producten wegen, sorteren en betalen.
We werken met het volgsysteem MijnKleutergroep, waarin we per periode kunnen zien welke doelen er aangeboden moeten worden in de groep. Bij deze doelen worden kringactiviteiten gezocht in methodes die we als bronnenboek gebruiken: Wizwijs, Rekenplein en de klapper Gecijferdheid. Ook worden er tijdens de speel-werkles materialen ingezet of hoeken gecreëerd waar kinderen met deze doelen aan de slag kunnen. In MijnKleutergroep houden we per kind bij wat ze al wel en niet kunnen, zodat we het rekenaanbod goed op hen af kunnen stemmen.
We vinden dat rekenen veel meer is dan alleen maar sommen uitrekenen. In de lessen van WIG5 worden nog maar 2 doelen per week aangeboden, die vaak op elkaar aansluiten. Hierdoor krijgen de kinderen meer herhaling en verdieping aangeboden op een doel. We zien dat onze kinderen hierdoor betere resultaten behalen en groeien binnen een doel.
Rekenonderwijs in de groepen 3 t/m 8
In de groepen 3 t/m 8 werken de kinderen vooral op papier. De verwerking van de les, maar ook het extra inoefenen van eerder aangeboden doelen (weektaak) gebeurt in het werkboek.
De nadruk in de lessen ligt niet alleen op het antwoord van de gevraagde som, maar vooral op de strategie. Hoe heb je dit uitgerekend?
Na het maken van de les, gaan ook deze kinderen daarna verder met het herhalen en verdiepen van eerder aangeboden doelen op de computer.
Naast de lessen van Wereld in getallen zijn we ook gestart met Bareka en Rekensprint. Met dit digitale programma kijken we of kinderen qua rekenbasis op niveau rekenen. Hierdoor kunnen we sneller handelen om achterstanden proberen te voorkomen. Bij alle kinderen wordt ongeveer 2x per jaar een digitale toets afgenomen om te kijken of de kinderen de doelen beheersen die aangeboden zijn op het gebied van automatiseren. U kunt hierbij denken aan splitsingen, maar ook aan tafelsommen.
Door de gegevens van Cito, Wereld in getallen en Bareka naast elkaar te leggen, kunnen we de ontwikkeling van uw kind in de gaten houden en ze gericht helpen.