Tekstgrootte
Taalonderwijs
Op brede school de Dukendonck werken wij dagelijks aan het bevorderen en stimuleren van taal bij onze kinderen. Taal is een breed begrip, het zit immers overal in verweven. Zo leren kinderen al vanaf de kleuters om klanken en gebaren te herkennen met als doel het beginnend lezen te stimuleren. Je leert eerst lezen om vervolgens te lezen om te leren. Vanaf groep 3 leren kinderen woorden en zinnen leren, daarbij maken wij de koppeling naar het echt zelfstandig lezen met als doel dat kinderen zien dat ze dit écht kunnen! Wij hebben de leescode gekraakt! Het zijn geen vage symbolen meer, maar het zijn letters die wij kunnen combineren tot woorden. Deze woorden kunnen wij combineren tot zinnen en vervolgens kunnen wij iets lezen en begrijpen. We leren dat we hier een gevoel bij kunnen hebben en kunnen dit uitten in woorden. Op deze manier wordt ook de mondelinge taalvaardigheid bij kinderen gestimuleerd.
Dit technisch lezen wordt verder uitgebouwd naar de hogere groepen waarbij begrip steeds meer centraal komt te staan. Hierbij worden geen controlerende vragen gesteld, maar juist vragen om de betrokkenheid en motivatie te vergroten om nog meer te weten te komen als je leest. Naast het technisch lezen, lezen kinderen dagelijks 25 minuten in een eigen leesboek.
Op onze school werken wij met de methode Veilig Leren Lezen (KIM-versie) in groep 3 en vanaf groep 4 werken wij met Estafette. De methodes zijn bij ons een middel om het doel te behalen (het leren lezen, de code kraken) en zijn geen doel op zich. Als leerkrachten kijken wij wat het meest geschikt is voor de groep en zullen soms afwijken van wat de methode wil. Simpelweg omdat wij dan kunnen versnellen of juist kunnen vertragen in het leesproces als dat nodig is.
Naast technisch lezen hebben wij een aparte methode voor spelling. Voor spelling gebruiken wij de methode van Taal Actief 4. Kinderen krijgen om de dag een spellingcategorie aangeboden en deze wordt intensief ingeoefend. Herhaling en woordbeeld is belangrijk dus vindt er ook elke dag een dagelijks spellingdictee plaats los van de spellingsles. Ook op de weektaak worden eerder aangeboden categorieën veelvuldig herhaald. Vanaf groep 7 krijgen de kinderen ook werkwoordspelling als apart vak aangeboden.
Wij gebruiken de taalmethode van Taal Actief 4 om de leerdoelen van grammatica in te oefenen. Naast deze lessen gebruiken wij ook werkboekjes waarin dit extra wordt geoefend tijdens de weektaak.
Andere taaldomeinen als mondelinge taalvaardigheid en schrijfvaardigheid zijn opgenomen in ons curriculum van Wetenswaardig. Deze vaardigheden zijn beter te leren en worden beter onthouden als deze gekoppeld zijn aan een vorm van kennisopbouw, bijvoorbeeld geïntegreerd met aardrijkskunde, geschiedenis, natuurkunde of techniek. Dit stimuleert en motiveert kinderen om met opgebouwde kennis daadwerkelijk een inhoudelijk gesprek te voeren of een gerichte brief te schrijven.
Begrijpend lezen wordt niet apart aangeboden, wij zijn van mening dat begrijpend lezen een vaardigheid is en geen losstaand vak. Het is belangrijk dat je begrijpt wat je leest (zodra de leescode gekraakt is) en dat stimuleren wij binnen elk vakgebied. Als leerkrachten modelen wij hoe kinderen dit moeten aanpakken. Een voorbeeld hiervan is het juist toepassen van herstel-strategieën en interactief met de klas te overleggen en in gesprek te gaan (Facetten van het EDI-model). Om kinderen te laten wennen aan controlerende vragen die bij begrijpend lezen teksten aanbod komen, staat er per week één tekst centraal op de weektaak. De kinderen kunnen na het modelen van zo’n tekst daarmee zelf aan de slag.
Leesboeken
Wij stimuleren om kinderen veel te laten lezen. Op school hebben wij een bibliotheek waarbij kinderen ook online boeken kunnen reserveren (vanaf groep 5 ook vanaf de eigen laptop). Naast de schoolbibliotheek zijn er per bouw leesboeken aanwezig en houden wij rekening met extra leesboeken afgestemd op dyslexie. We zorgen voor een gevarieerd aanbod, zowel fictieve boeken (verhalen) als non-fictie (bijvoorbeeld: informatieboeken). In de klas stimuleert de leerkracht de klas om te lezen door zelf ook te lezen tijdens de leesmomenten en promoot leesboeken bij kinderen die het lastig vinden om een keuze te maken. Vanaf groep 5 hebben de kinderen ook een boekenbeurt, met als doel het enthousiasmeren van dat boek aan andere kinderen.