Pagina instellingen

Tekstgrootte

inloggen Social Schools
  • Home
  • Onze school
    • Onze school
    • Missie, Visie en Kernwaarden
    • Het team
    • MR
    • Ouders in de school
    • Leerlingenraad
    • Aanmelden Schoolwijzer
    • Vertrouwenspersoon
    • Sportief gezonde school
    • Veiligheid
  • Informatie
    • Schoolgids
    • Schooltijden
    • Jaarkalender
    • Ziek zijn, afmelden en verzuim
    • Social schools
    • Dukendoncker
    • Praktische informatie
    • NCO rapport uitwisselen gegevens
  • Zorg
    • Zorg
    • Schoolondersteuningsplan (SOP)
    • Brede schoolondersteuningsteam (BSOT)
    • Rapporten en observaties
    • Buurtteam jeugd en gezin Dukenburg
    • Schoolarts en schoolverpleegkundige
    • Samenwerkingsverband Stromenland
  • Contact
  • Brede School
    • Kinderwerk Bindkracht10
    • nido kinderopvang
    • Stichting LIZ
    • BSO
    • Peuterspeelgroep
    • Wijksporten
  • Ons onderwijs
    • Wereldoriëntatie met Wetenswaardig
    • Cultuureducatie
    • Taalonderwijs
    • Rekenonderwijs
  • Wereldoriëntatie met Wetenswaardig
  • Cultuureducatie
  • Taalonderwijs
  • Rekenonderwijs

Taalonderwijs

Taalonderwijs

Op brede school de Dukendonck werken wij dagelijks aan het bevorderen en stimuleren van taal bij onze kinderen. Taal is een breed begrip, het zit immers overal in verweven. Zo leren kinderen al vanaf de kleuters om klanken en gebaren te herkennen met als doel het beginnend lezen te stimuleren. Je leert eerst lezen om vervolgens te lezen om te leren. Vanaf groep 3 leren kinderen woorden en zinnen leren, daarbij maken wij de koppeling naar het echt zelfstandig lezen met als doel dat kinderen zien dat ze dit écht kunnen! Wij hebben de leescode gekraakt! Het zijn geen vage symbolen meer, maar het zijn letters die wij kunnen combineren tot woorden. Deze woorden kunnen wij combineren tot zinnen en vervolgens kunnen wij iets lezen en begrijpen. We leren dat we hier een gevoel bij kunnen hebben en kunnen dit uitten in woorden. Op deze manier wordt ook de mondelinge taalvaardigheid bij kinderen gestimuleerd.

Dit technisch lezen wordt verder uitgebouwd naar de hogere groepen waarbij begrip steeds meer centraal komt te staan. Hierbij worden geen controlerende vragen gesteld, maar juist vragen om de betrokkenheid en motivatie te vergroten om nog meer te weten te komen als je leest. Naast het technisch lezen, lezen kinderen dagelijks 25 minuten in een eigen leesboek.

Op onze school werken wij met de methode Veilig Leren Lezen (KIM-versie) in groep 3 en vanaf groep 4 werken wij met Estafette. De methodes zijn bij ons een middel om het doel te behalen (het leren lezen, de code kraken) en zijn geen doel op zich. Als leerkrachten kijken wij wat het meest geschikt is voor de groep en zullen soms afwijken van wat de methode wil. Simpelweg omdat wij dan kunnen versnellen of juist kunnen vertragen in het leesproces als dat nodig is.

Naast technisch lezen hebben wij een aparte methode voor spelling. Voor spelling gebruiken wij de methode van Taal Actief 4. Kinderen krijgen om de dag een spellingcategorie aangeboden en deze wordt intensief ingeoefend. Herhaling en woordbeeld is belangrijk dus vindt er ook elke dag een dagelijks spellingdictee plaats los van de spellingsles. Ook op de weektaak worden eerder aangeboden categorieën veelvuldig herhaald. Vanaf groep 7 krijgen de kinderen ook werkwoordspelling als apart vak aangeboden.

Wij gebruiken de taalmethode van Taal Actief 4 om de leerdoelen van grammatica in te oefenen. Naast deze lessen gebruiken wij ook werkboekjes waarin dit extra wordt geoefend tijdens de weektaak.

Andere taaldomeinen als mondelinge taalvaardigheid en schrijfvaardigheid zijn opgenomen in ons curriculum van Wetenswaardig. Deze vaardigheden zijn beter te leren en worden beter onthouden als deze gekoppeld zijn aan een vorm van kennisopbouw, bijvoorbeeld geïntegreerd met aardrijkskunde, geschiedenis, natuurkunde of techniek. Dit stimuleert en motiveert kinderen om met opgebouwde kennis daadwerkelijk een inhoudelijk gesprek te voeren of een gerichte brief te schrijven.

Begrijpend lezen wordt niet apart aangeboden, wij zijn van mening dat begrijpend lezen een vaardigheid is en geen losstaand vak. Het is belangrijk dat je begrijpt wat je leest (zodra de leescode gekraakt is) en dat stimuleren wij binnen elk vakgebied. Als leerkrachten modelen wij hoe kinderen dit moeten aanpakken. Een voorbeeld hiervan is het juist toepassen van herstel-strategieën en interactief met de klas te overleggen en in gesprek te gaan (Facetten van het EDI-model). Om kinderen te laten wennen aan controlerende vragen die bij begrijpend lezen teksten aanbod komen, staat er per week één tekst centraal op de weektaak. De kinderen kunnen na het modelen van zo’n tekst daarmee zelf aan de slag.

Leesboeken

Wij stimuleren om kinderen veel te laten lezen. Op school hebben wij een bibliotheek waarbij kinderen ook online boeken kunnen reserveren (vanaf groep 5 ook vanaf de eigen laptop). Naast de schoolbibliotheek zijn er per bouw leesboeken aanwezig en houden wij rekening met extra leesboeken afgestemd op dyslexie. We zorgen voor een gevarieerd aanbod, zowel fictieve boeken (verhalen) als non-fictie (bijvoorbeeld: informatieboeken). In de klas stimuleert de leerkracht de klas om te lezen door zelf ook te lezen tijdens de leesmomenten en promoot leesboeken bij kinderen die het lastig vinden om een keuze te maken. Vanaf groep 5 hebben de kinderen ook een boekenbeurt, met als doel het enthousiasmeren van dat boek aan andere kinderen.

 


Snel naar ...

Bieb op school

Facebook

Instagram

Social schools

Onze school Onze school Missie, Visie en Kernwaarden Het team MR Ouders in de school Leerlingenraad Aanmelden Schoolwijzer Vertrouwenspersoon Sportief gezonde school Veiligheid
Informatie Schoolgids Schooltijden Jaarkalender Ziek zijn, afmelden en verzuim Social schools Dukendoncker Praktische informatie NCO rapport uitwisselen gegevens
Zorg Zorg Schoolondersteuningsplan (SOP) Brede schoolondersteuningsteam (BSOT) Rapporten en observaties Buurtteam jeugd en gezin Dukenburg Schoolarts en schoolverpleegkundige Samenwerkingsverband Stromenland
Contact
Brede School Kinderwerk Bindkracht10 nido kinderopvang Stichting LIZ BSO Peuterspeelgroep Wijksporten
Ons onderwijs Wereldoriëntatie met Wetenswaardig Cultuureducatie Taalonderwijs Rekenonderwijs

Brede school De Dukendonck valt onder het bevoegd gezag van Stichting Conexus

  • Privacy statement

    Wat is een privacystatement?
    Een privacystatement is een toelichting op het privacyreglement.

    Contactgegevens Conexus:
    Panovenlaan 1
    6525 DZ Nijmegen
    024-3733960

    Verwerkingsverantwoordelijke (bestuurder) van de school:
    Dhr. drs. J. M. van de Logt

    Contactgegevens Functionaris voor Gegevensbescherming:
    Dhr. W.J.P. van den Berg
    fg@conexus.nu

    Conexus is bevoegd gezag over 31 scholen voor basisonderwijs, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs in de gemeenten Heumen en Nijmegen.

    Conexus verwerkt van al zijn leerlingen persoonsgegevens. Conexus vindt een goede omgang met persoonsgegevens van groot belang en is zich bewust van de privacywetgeving. Conexus is verantwoordelijk voor het zorgvuldig omgaan met de persoonsgegevens van uw kind. In deze privacy toelichting leggen wij u graag uit hoe wij met de persoonsgegevens van uw kind omgaan.

    Waarom verwerken wij gegevens van uw kind?

    Conexus verwerkt persoonsgegevens van uw kind om onze verplichtingen als onderwijsinstelling te kunnen nakomen. Zo hebben wij bijvoorbeeld de gegevens nodig om uw kind aan te melden als leerling op onze school en om de studievoortgang bij te houden. Daarnaast hebben wij de wettelijke verplichting om bepaalde gegevens door te sturen naar andere partijen, zoals DUO (ministerie van Onderwijs) en leerplicht.

    Wij verwerken gegevens van uw kind voor het uitvoeren van de onderwijsovereenkomst die we met uw kind hebben en/of voor het nakomen van onze wettelijke verplichtingen.

    Gegevens die hier niet aan voldoen zullen wij alleen met uw toestemming verwerken. Als voor het verwerken van gegevens toestemming wordt gevraagd zoals voor het gebruik van beeldmateriaal (foto's en video's), dan kunt u de toestemming op elk moment intrekken of alsnog geven. (Wijziging van toestemming is niet van toepassing op inmiddels gepubliceerd beeldmateriaal).

    Welke gegevens verwerken wij van uw kind?

    Wij verwerken diverse soorten gegevens, waarvan wij de meeste gegevens rechtstreeks van u als ouders hebben gekregen. U kunt hierbij denken aan contactgegevens en geboorteplaats. Als u weigert de voor ons noodzakelijke gegevens te verstrekken, kunnen wij onze verplichtingen niet nakomen. De verstrekking van deze gegevens is dan ook een voorwaarde om uw kind in te kunnen schrijven bij Conexus.

    Welke persoonsgegevens wij van uw kind verwerken kun u terugvinden bij Categorieën van persoonsgegevens.

    Op uw eigen verzoek en met uw uitdrukkelijke toestemming verwerken wij ook medische gegevens van uw kind. Dit beperkt zich enkel tot gegevens die nodig zijn om in noodgevallen goed te kunnen handelen. U kunt bijvoorbeeld doorgeven dat uw kind epilepsie heeft, zodat wij adequaat kunnen optreden in noodsituaties. Conexus zal u nooit dwingen dergelijke gegevens te overleggen.

    Hoe gaan wij om met de gegevens van uw kind?

    Bij het verwerken van de gegevens gaan wij altijd uit van noodzakelijkheid, wij zullen niet meer gegevens verwerken dan noodzakelijk is om onze rechten en plichten als onderwijsinstelling na te komen. Dit betekent ook dat de gegevens niet zullen gebruiken voor andere doeleinden dan wij in deze toelichting noemen.

    In een aantal gevallen zijn wij, zoals eerder aangegeven, verplicht om gegevens van uw kind te delen met andere organisaties. Dit zijn onder andere DUO, leerplicht, de onderwijsinspectie, GGD/schoolarts, samenwerkingsverband en accountant.

    Wij kunnen commerciële derde partijen verzoeken om te ondersteunen bij het verwerken van de gegevens voor de eerder genoemde doeleinden. Denk hierbij aan applicaties om leerlingen in de les te ondersteunen, een administratie systeem waarbij de gegevens niet op ons eigen netwerk worden opgeslagen, maar bij een andere organisatie of een lesroosterprogramma. Dit gebeurt altijd in opdracht en onder de verantwoordelijkheid van Conexus. Met deze organisaties sluiten we overeenkomsten af, waarin o.a. is vastgelegd welke gegevens er verwerkt worden en hoe deze gegevens beveiligd worden.

    Wij zullen de gegevens van uw kind niet delen met commerciële derde partijen voor andere doeleinden. Ook zullen wij de gegevens van uw kind nooit verkopen of verhuren aan derde partijen.

    De persoonsgegevens worden zoveel mogelijk gecodeerd bewaard en alleen die medewerkers kunnen bij de gegevens, die dat ook voor de uitvoering van hun werk nodig hebben. Daarnaast bewaren wij de gegevens niet langer dan noodzakelijk is. Wij hanteren hiervoor verschillende bewaartermijnen die wettelijk geregeld en vastgesteld zijn. De bewaartermijn van gemaakte toetsen is bijvoorbeeld 2 jaar na het beëindigen van de onderwijsovereenkomst. Gegevens uit de leerling administratie worden over het algemeen 7 jaar bewaard. Als u er belangstelling voor heeft kunnen wij u een overzicht hiervan geven.

    Welke rechten hebben een leerling en ouders van leerlingen jonger dan 16 jaar?

    Als ouders heeft u een aantal rechten als het gaat om persoonsgegevens.  Deze rechten zijn in de wet vastgelegd. Leerlingen en/of ouders kunnen op elk moment gebruik maken van deze rechten. Dit betekent bijvoorbeeld dat u altijd een verzoek kunt indienen om inzage te krijgen in de gegevens die wij van uw kind verwerken.

    Daarnaast kunt u ook een verzoek indienen om gegevens te rectificeren, te beperken of helemaal te wissen uit de systemen van Conexus. U heeft altijd het recht om onjuiste gegevens aan te vullen of te verbeteren. Wij zullen er vervolgens voor zorgen dat deze gegevens ook bij organisaties waarmee wij deze gegevens van uw kind delen en/of uitwisselen worden aangepast.

    Als u ons verzoekt om gegevens van uw kind te beperken of te wissen, zullen wij toetsen of dit mogelijk is. In deze toets houden wij ons aan de wettelijke voorschriften en kijken wij bijvoorbeeld of wij geen wettelijke plicht hebben om de gegevens te bewaren.

    Tevens heeft u het recht om te vragen om de gegevens, die wij van uw kind verwerken en wij van u hebben ontvangen, aan u over te dragen of op uw verzoek aan een andere organisatie over te dragen.

    Conexus zal geen besluiten nemen over uw kind, die alleen gebaseerd zijn op geautomatiseerde verwerking van gegevens (profiling). Beslissingen worden nooit zonder menselijke tussenkomst genomen.

    Als u het niet eens bent met hoe wij omgaan met de gegevens van uw kind, dan kunt u altijd opheldering vragen bij onze Functionaris voor Gegevensbescherming (zie de contactgegevens bovenaan deze toelichting). Indien uw probleem volgens u niet goed wordt opgelost, dan kunt u dat melden bij Autoriteit voor de Persoonsgegevens (www.autoriteitpersoonsgegevens.nl).

  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools

Modal title